Logo Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku Logo Ministerstwa Klimatu i Środowiska Logo Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
W GDAŃSKU ORAZ NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

O projekcie

"EkoPracownia w Zespole Szkół Technicznych w Rusocinie"

Podstawowym celem EkoPracowni jest podniesienie świadomości ekologicznej dzieci, młodzieży i osób dorosłych zamieszkałych na terenie powiatu gdańskiego, w szczególności:

- możliwość pozyskiwania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

- korzyści wynikające ze stosowania pomp ciepła i możliwości pozyskiwania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych,

- możliwości oszczędności energii cieplnej i odzyskiwania tej energii (rekuperacja).

Pracownia wyposażona została w podstawowe pomoce dydaktyczne, które umożliwiają poznanie budowy i zasady działania urządzeń energetyki odnawialnej, takich jak:

1. Stanowisko demonstracyjne ogniw paliwowych, które służy do demonstracji podstawowych zagadnień związanych z odnawialnymi źródłami energii, takich jak praca i badanie ogniwa fotowoltaicznego, wodorowych ogniw paliwowych oraz elektrolizera wytwarzającego wodór na potrzeby ogniwa paliwowego.

2. Stanowisko demonstracyjne działania pompy ciepła, które umożliwia zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z termodynamiką, pozyskiwaniem energii cieplnej z odnawialnych źródeł energii, poznanie zjawisk fizycznych towarzyszących pracy pompy ciepła, identyfikacje elementów składowych pompy-ciepła, poznanie zasady działania sprężarkowej pompy ciepła powietrze-woda oraz pomiar efektywności pompy ciepła i badanie jej zależności od temperatury dolnego źródła ciepła.

3. Model turbiny wiatrowej opisujący budowę i zasadzę działania, który umożliwia zapoznanie się z zasadą działania turbiny wiatrowej, demonstracja budowy małej elektrowni wiatrowej, wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej turbiny wiatrowej, krzywej mocy turbiny wiatrowej.

4. Model instalacji solarnej opisujący działanie instalacji oraz budowę i montaż, który umożliwia demonstrację sposobu montażu kolektora słonecznego na dachu płaskim, zapoznanie się z budową instalacji CWU wykorzystującej kolektor rurowy, programowanie i obsługa kontrolera solarnego oraz badanie właściwości kolektora w zależności od natężenia oświetlenia, porównanie pracy układu badanego przy oświetleniu słonecznym i sztucznym.

5. Model instalacji fotowoltaicznej przedstawiający budowę i zasadę działania, jako funkcjonalny małogabarytowy model instalacji fotowoltaicznej umożliwia zapoznanie się z budową oraz zasadą działania instalacji fotowoltaicznej typu off-grid, naukę obsługi i programowania kontrolera ładowania, wyznaczenie charakterystyk prądowo-napięciowych i sprawności, badanie zależności mocy modułu od kąta nachylenia, porównanie pracy układu badanego przy oświetleniu słonecznym i sztucznym oraz wykorzystywanie specjalistycznych narzędzi pomiarowych z zakresu odnawialnych źródeł energii.

6. Stanowisko demonstracyjne do rekuperacji – stanowisko dydaktyczne umożliwia zapoznanie się z zagadnieniami odzysku ciepła instalacjach wentylacyjnych, które tworzy centrala wentylacyjna z rekuperatorem, której zadaniem jest doprowadzenie świeżego powietrza z zewnątrz oraz odprowadzenie powietrza zużytego z pomieszczeń z jednoczesnym odzyskiem energii cieplnej.

Wszystkie urządzenia w pracowni i ich wyposażenie odpowiada standardom wyposażenia pracowni szkolnych wynikającym z podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, jest mobilne i dostosowane jest w pełni do osób niepełnosprawnych.

Urządzenia będą wykorzystywane jako pomoce dydaktyczne w trakcie zajęć na pracowni oraz w trakcie warsztatów, szkoleń, drzwi otwartych szkoły i pikników, jako element uświadamiający jak ważnym jest wykorzystywanie OZE w działaniach ekologicznych.